אוצר: יונתן הירשפלד 

שיח גלריה: שבת 5.10.24 בשעה 11:00

נעילה: 19.10.2024



Rona perlman, Sandstone, 2024, photo Rona Perlman רונה פרלמן

Rona perlman, Sandstone, 2024,

 photo: Rona Perlman 


תערוכת הציור "אבן חול" של האמנית רונה פרלמן, באוצרותו של יונתן הירשפלד, בבית האמנים בתל אביב, נותנת ביטוי ופרשנות לנושא האייקוני של אם ותינוק. הציור והרישום של פרלמן הם פיגורטיביים עם זיקה להפשטה, ומתוך הסדרה עולה הרעיון של אחדות ונפרדות בציור ובאימהות. 

אחד הדברים הכי יפים באמנות הוא לגלות כל פעם מחדש, איך בכל אמן, מתגלמות כל תולדות האמנות. איך כל אמן מתחיל כצייר מערות, איך כל אמן נעשה קלאסי ובארוקי ומודרני בשלבים שונים של העשייה שלו, ולו מצד הזרמים התת קרקעיים של יצירתו. מהלך זה אינו רק חיצוני וסגנוני, הוא גם פנימי, מבחינת הנושא. ברגעים שונים בחיי היצירה שלו נדרש האמן, כל אמן, לאותם נושאים גדולים שכמעט ואי אפשר לגעת בהם מרוב גודלם; המוות, האהבה, אלוהים, לידה והורות.



Rona perlman, Sandstone, 2024, photo Rona Perlman

Rona perlman, Sandstone, 2024

photo: Rona Perlman 


רונה פרלמן (נ. 1988, ישראל) עוסקת בתערוכה בדימויי אם ותינוק, רושמת ומציירת בעוז, מודעת לאייקוניות של הדימוי - אבל זה אינו מכביד עליה. היא יודעת לרשום - אך אינה כבולה לטכניקה. היא מכירה את תולדות הרישום המקומי, את ההקשרים של העבודה שלה לאמנות עכשווית, ישראלית ובינלאומית -אבל אין לה חרדת השפעה. היא משתמשת בצילום -אך לא משועבדת לו.

הציור והרישום של פרלמן נוגע בתבונה מפרקת, המבט מפרק, אבל האמנות מאחדת. כשאתה מבקש הסבר למשהו (מהם אופניים?) ההסבר התבוני מפרק אותם לפונקציה (אופניים הם כלי רכב) מסווג אותם (בלתי ממונע) ומפרק אותם לרכיביהם (אופניים מורכבים מכידון, גלגלים, שרשרת וכו'), וגם המבט התבוני שלנו מפרק את הנראה ל"נושא ורקע", לבני אדם, קירות, חפצים וכו" אבל האמת היא, שהנפרדות הזו היא מאד מלאכותית. בתוך מרק האטומים המתערבלים לאורך מיליוני השנים (והרי האטום שהוא כעת אדם היה פעם פרח, אבן, דינוזאור וכו) להחליט שמשהו הוא נפרד ממשהו זה די שערורייתי. ברגיל אנחנו לא מסוגלים לתפוס ולחוות זאת. אבל הציור, במיוחד הציור של פרלמן, מאחד נושא ורקע.

Rona perlman, Sandstone, 2024, photo Rona Perlman

Rona perlman, Sandstone, 2024

 photo: Rona Perlman

 

ובכך אנו סוגרים מעגל. עם כוחו של הציור לעקוף את טבעה המפרק של התבונה, אנו מבינים את המשיכה של פרלמן לציור על פי אינטואיציה. זהו ציור פיגורטיבי עם זיקה עזה להפשטה. ואולי זה הנושא העמוק באמת של סדרת ציורים זו: אחדות ונפרדות, בציור, ובאימהות.

הכניסה חופשית
בית האמנים על שם זריצקי,
כתובת: אלחריזי 9, תל אביב-יפו
טלפון: 03-524-6685
https://artistshouse.org.il
שעות פעילות:א’ – סגור ב’-ה‘ 10:00 – 18:00
ו’ 10:00 – 13:00 שבת 11:00 – 14:00

לשאלות נוספות: רונה פרלמן – 050-2291005