התערוכות החדשות בגלריה מאיה מספרות את סיפורה של משפחה מפונה - אבישי פלטק, אביטל כנעני וילדיהם, תושבי קיבוץ כברי הצפוני שנאלצו לעזוב את ביתם שהפך להיות חזית וכבר שנה הם נעים ונדים בין בתים. מראות הלחימה, החיפוש אחר מקומות מגורים חלופיים, חוסר הודאות והמשמעות של בית בחייה של משפחה תורגמו לשתי תערוכות יחיד: תערוכתה של כנעני מציגה מיצב עליו נעים תחריטים מופשטים, כסערה שממתינים לסופה, תערוכתו של פלטק מציגה סדרה של ציורים פיגורטיביים, כאמצעי לעסוק בפוליטי.
אבישי פלטק | מזרח תיכון חדש לאללה
אוצרת: הדסה כהן
אבישי פלטק, מזרח תיכון חדש לאללה, 2023, שמן על בד.
צילום: אלעד שריג
תערוכתו של אבישי פלטק מציגה סדרת ציורים חדשה, בפורמט גדול. ציורי שמן על בד ורישומי דיו של זריחות או שקיעות עוטפות את צמח הצבר, כצמח מוכר וזר בו-זמנית, קרקע פורה לאינסוף צורות, יצורים ומיתות, המשקפות את הקיום וההיסטוריה בארץ. הצבר נטמע בנוף המקומי משל היה כאן מאז ומתמיד. עם השנים, נקשר דימוי הצבר לאתוס הציוני והפך לסמלם של ילידי הארץ, ״היהודים החדשים״, ובמקביל לסמל פלסטיני לחוסן והתנגדות לעקירה וכיבוש.
פלטק מתמקד בצבר כבבואה להיסטוריה האזורית ולמאבקי הכוחות הפוליטיים. דרך ציור עכשווי המתייחס לנוף המקומי הוא מעגן את המציאות של הצמח, צמח הנחשב כזן שורד-כל אך למעשה נמצא בסכנת הכחדה על ידי הכנימה האצברית עקב שינויים סביבתיים. הציור שופע ומרדני, מתריס ומסויט לפרקים, והצבר יופיע בתערוכה כמוטציה מקומית הנאבקת בין החיים למוות, כצמח המוצג בשיא יבולו בעוד תהליך הגסיסה נותן בו אותותיו, ומאיים לבלוע אותו בשלמותו.
האור מהווה מרכיב מרכזי בסדרת העבודות, כאשר הצבר מופיע בתיאורים שונים של שעות היממה. במרבית היצירות, הזמן נוכח באופן סוגסטיבי ומתעתע, והרגע שנלכד מייצר תחושת אי-ודאות – האם זו שקיעה של סוף יום או זריחה של התחלה חדשה? עמימות זו יוצרת הזמנה להתבונן ברגע כמשקף בו-זמנית גם קריסה פוטנציאלית וגם תחילתו של תהליך התחדשות.
אבישי פלטק, שקיעתה של השקיעה, 2024, שמן על בד.
צילום: אלעד שריג
אבישי פלטק הציג תערוכות יחיד רבות בישראל, זוכה מועצת הפיס לתרבות (2024); מענק קרן רבינוביץ' (2022); מענק הקרן ליוצרים עצמאיים, משרד התרבות והספורט (2021); מענק ׳בשביל האמנות׳ (2020); פרס הרמן שטרוק להדפס (2003); מלגת קרן התרבות אמריקה-ישראל (2004) ופרסים נוספים.
אביטל כנעני | קפל במים
אביטל כנעני, גלקסיות, 2024, תחריט
צילום: יובל חי
תערוכתה של אביטל כנעני "קפל במים" מציגה מיצב תחריטים גדולי ממדים אשר תלויים על קונסטרוקציות עץ שבריריות. הדימויים המופשטים נדמים לחללי מערות, עמודי שדרה ואבנים המועמדות זו על זו, נאחזות בשלדי תליה כמו היו וילונות או כבסים על חוט או מחיצות במנזר יפני. הציור הוא דגל, הוא שלט, תלוי ומתנפנף באוויר ובו בזמן מתפקד כפסל בחלל. בחזית התערוכה בכניסה לגלריה יוצב תחריט הכולל שני גופים צפים שכמעט מתנגשים לפני התנועה הלאה.
אביטל כנעני, קפל במים, פרט, תחריט, 2024 צילום: אלעד שריג
התחריטים של כנעני מתכתבים עם עבודתה הפיסולית. היא משתמשת בפלטות תחריט משומשות שצברו היסטוריה וחותכת אותן לצורות גולמיות ואורגניות המצטברות לדימוי תת ימי מורכב. הדימויים בתחריט נידמים לאבנים שקועות, לחלקי גוף כבדים או לחיות ים גדולות הצפות בין שמים למים. מצב גופני ותודעתי שהוא בין חי לדומם או בין חיים למוות.
אביטל כנעני הציגה תערוכות יחיד רבות במוזאונים בישראל, בסין ובגרמניה. עבודותיה כלולות באוספים ציבוריים בארץ ובחו"ל. זוכת פרסי 'קרן התרבות אמריקה־ישראל' (2004, 2005, 2008); פרס אמן צעיר מטעם משרד התרבות (2009); מלגות מפעל הפיס (2013, 2016); מלגת קרן רבינוביץ' (2012, 2015); מלגת שהות בצלאל (2023) מלגת קרן היוצרים משרד התרבות (2024).
גלריה מאיה
שביל המרץ 2, קומה 2 קריית המלאכה, תל אביב-יפו
mayagallery.tlv@gmail.com
ימים ד',ה' 12:00-18:00
ימי ו'-ש' 11:00-14:00
גלריה מאיה הינה עמותה ציבורית (מלכ"ר) הפועלת ללא כוונת רווח המוקדשת לתמיכה באמנים ובאמניות בתחילת דרכם על-ידי מתן מקום ראוי ומכובד להצגת עבודותיהם והוצאת קטלוגים; להצגת אמנים ואמניות מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית; לדיאלוג בין-דורי: אמנים ואמניות מדורות שונים דרך תערוכות קבוצתיות ומשותפות; למתן במה לאמנים ולאמניות שכבר לא בין החיים ולקיום לאירועי תרבות, מחול ומוזיקה, שיחי גלריה, הרצאות ופתיחות חגיגיות.