אוצר: בר ירושלמי
משתתפים: יקירה אמנט | טמיר חן | משה רואס | כנרת חיה מקס

ייעוץ בוטני: שרון מויאל

נעילה: 27.9.24


עונת עקרב, טריסקליון, פחם על נייר צילום: יקירה אמנט

עונת עקרב, טריסקליון, פחם על נייר 

צילום: יקירה אמנט

תערוכה חדשה בגלריה שכטר, שתיפתח ב-3 ביולי, תיבחן מקרוב את מושג הרעל כחומר וכרעיון בראי יוצרים ויוצרות עכשוויים. בתערוכה יגודלו ויטופחו זנים של צמחים מקומיים בארץ ישראל ובסהר הפורה, ששימשו במשך ההיסטוריה כרעלנים, כתרופות, או כמשני תודעה. יצירותיהם של האמנים משה רואס, יקירה אמנט, טמיר חן וכנרת חיה מקס שיוצגו בתערוכה מגיבים לאספקטים שונים של חומר הרעל ולמפגש שלו עם גוף היצירה, על השלכותיו הכימיות, התרבותיות והתודעתיות. 

בתקופה זו שבה אנחנו חווים רעלנים שונים בצורה של אלימות, גזענות, פחד וכאב, הרעל משמש כמורה עיקש וקשה, שמעמיד את גופנו ונפשנו במבחן ההישרדות והחוסן, ומאפשר לנו הצצה אל האפשרות שלנו להתמרה רוחנית ונפשית, בין אם כאינדיבידואלים, ובין אם כחברה.


יקירה אמנט, דטורה (פרט). צילום: ליאת אלבלינג. באדיבות גלריה חזי כהן

יקירה אמנט, דטורה (פרט). 

צילום: ליאת אלבלינג. באדיבות גלריה חזי כהן


מערכת היחסים שבין האדם לרעל שזורה בהיסטוריה האנושית. הרעלן הוא חומר דואלי, שיכול להמית ולהציל בו זמנית. לצרוך רעל משמעו להיות במפגש עם דבר מה שיש בו פוטנציאל לסיום החיים, אך גם את האפשרות להתמרה ושינוי המיטיב עם הגוף. 

היהודים, הן כזהויות מופרדות הן כתרבות, קיימו מאז ומעולם מערכת יחסים ענפה עם הרעל ועם הרפואה שהוא מביא איתו. כעם נודד, היהודים שימשו לאורך ההיסטוריה בתפקיד משמעותי כרופאים, רוקחים, ומובילי ידע, והיו קטליזטור להתפתחויות דרמטיות בתחום ההבנה של הגוף והמפגש שלו עם החומר הבוטני, והחומר הפעיל הקיים בתוכו.

משה רואס, נִים וְלֹא נָם, 2024. צילום: מעיין מוסקונה

משה רואס, נִים וְלֹא נָם, 2024. 

צילום: מעיין מוסקונה


"בתקופה זו שבה אנחנו חווים רעלנים שונים בצורה של אלימות, גזענות, פחד וכאב, הרעל משמש כמורה עיקש וקשה, המעמיד את גופנו ונפשנו במבחן ההישרדות והחוסן, ומאפשר לנו הצצה אל האפשרות שלנו להתמרה רוחנית ונפשית, בין אם כאינדיבידואלים, ובין אם כחברה" אומר בר ירושלמי, אוצר התערוכה.  

את התערוכה ליוותה שרון מויאל, חוקרת של צמחי רעל ומובילת קהילה על צמחים אתנוגנים,  שליוותה את האמנים במסעם אל תוך עולם הרעל הבוטני, ותעביר במהלך התערוכה סדנאות בנושא.


במהלך התערוכה יתקיימו אירועים שונים הנוגעים לרפואת צמחים ורעל שיוקלטו כפודקאסטים לציבור הרחב, לצד סדנאות רקיחה ושיעורים עיוניים בתחום צמחי המרפא והרעל בהשתתפות טובי המומחים והמרצים מתחום הבוטניקה וחקר התרבות, בהם ניסים קריספיל, חוקר שכתב ספרים ומאמרים רבים בחקר ארץ ישראל, ובמיוחד בנושא צמחי הבר שלה ושימושיהם בתרבות האנושית בהם הספר "ילקוט הצמחים" המפורסם. דוקטור זהרה יניב, אתנובוטניקאית, חוקרת ומרצה בתחום צמחי המרפא, ומומחית בינלאומית לצמחי מרפא בעיקר בתחום הרפורה העממית המקובלת בתרבויות העתיקות והמתחדשות בעולם המודרני.  

מועדי ההרצאות: 

 9/7  זהרה יניב (הרצאת  זום)  

6/8 ניסים קריספיל (הרצאת זום)   

11/9 שרון מויאל –  סדנת רקיחת צמחי חלימה 

ההשתתפות מותנית בהרשמה מראש באתר הגלריה

לפרטים נוספים: 

מרומי יחסי ציבור, נירית דהן: 0524421221 ,

ענת מרומי: 0528133813

גלריה שכטר, תל אביב

שעות פעילות: ראשון – שישי: 9:00 – 14:00 , שבת: סגור  

אתר: https://schechter-gallery.com/