אוצרות: אירנה גורדון, דנה אריאלי  | חוקרת ויוזמת הפרויקט: דנה אריאלי

ביום הזיכרון לטבח ה- 7 לאוקטובר מוזיאון פתח תקווה יאריך את שעות הפעילות ויערוך סיורים בתערוכה : "אלבום דרום"  *הכניסה למוזיאון והסיורים המודרכים פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום*  

בתיה הולין, מנוחת הלוחמים, 60X90

בתיה הולין, מנוחת הלוחמים, 60X90

אלבום דרום – פרויקט צילומי חסר תקדים, שתחילתו בפייסבוק והמשכו בספר ובתערוכה רחבת היקף – התהווה בתגובה לאירועי השבעה באוקטובר 2023 ביוזמתה של פרופ' דנה אריאלי, חוקרת והיסטוריונית העוסקת בתרבות זיכרון ובטראומה. הפרויקט מציג מפגש של מבטים צילומיים על חבל ארץ, בעבודות של צלמות וצלמים שהתבוננו בנגב המערבי ויצרו בו הָחֵל בשנות ה-50 של המאה ה-20 ועד היום, לרקע האקטואליה של האירועים העכשוויים.  


מיד לאחר השבעה באוקטובר, השבת שבמהלכה נרצח ידידהּ גדעון פאוקר מקיבוץ ניר-עוז, החליטה דנה אריאלי להעלות לעמוד הפייסבוק שלה פוסט של צלם או צלמת המתמקד בנגב המערבי. הפוסט הראשון הועלה ב-20 באוקטובר 2023, וכך במשך יותר ממאה ימים. מקצת הצלמות והצלמים השותפים באלבום הם יוצרים בעלי שם עולמי, וחלקם חובבים. עבודות הצילום שנאספו התגבשו לספר בהוצאת ידיעות ספרים (אלבום דרום: צלמים ישראלים במחווה לנגב המערבי), ולתערוכה רחבת היקף במוזיאון פתח תקווה לאמנות ובמוזיאון ראשונים לתולדות פתח תקווה.

בתערוכה צֶלם הדברים: אלבום דרום, באוצרות משותפת של פרופ' אריאלי וד"ר אירנה גורדון, מציגים 107 צלמות וצלמים עבודות צילום העוסקות בנגב המערבי לאורך השנים, לפני השבעה באוקטובר ואחריו. נפרשׂים בה אינספור אופני צילום – צילום אמנותי, מבוים, עיתונאי ותיעודי, לצד כמה עבודות וידיאו – בלוויית טקסטים מבארים, חלקם מפי הצלמים עצמם. נקודות המבט המגוונות מְזמנות מארג של הקשרים חברתיים, היסטוריים וגיאוגרפיים, מערך של דימויים המייצגים מקום, זיכרון וזמן. מבטי הרבים מתכנסים בחלל וירטואלי ופיזי, המקפל את רגעי ההווה הטראומטי עם העבר הקרוב והרחוק.


אמיר גולדשטיין

אמיר גולדשטיין 

הפרויקט הוא צומת של אלבומי תצלומים מסוגים שונים – אמנותיים, תיעודיים ופרטיים – המניע התבוננות מתמשכת בין הווה שהוא גם עבר, בין פריפריה שהיא מרכז, ובין הפרטי לחשיפתו. הוא מורכב מתגובות צילומיות שהולכות ונערמות, וכך נפרשׂ מערך של הקשרים חברתיים, פוליטיים, היסטוריים וגיאוגרפיים של אדם-מקום-נוף, תרבות וזיכרון. הבחירה להציג טקסטים לצד עבודות הצילום מרחיבה ומעמתת את החזותי עם הטקסטואלי, תוך בחינת כוחם של דימויים להוות עדוּת ועיבוד של המציאות. העדוּת ההיסטורית מזווגת עם מעשה הדימוי ורפלקציה על הצילום, כמרחב של התמודדות עם מציאות משברית והשפעותיה על היחיד ועל הקבוצה.

ביום הזיכרון לטבח ה- 7 לאוקטובר מוזיאון פתח תקווה יאריך את שעות הפעילות ויערוך סיורים בתערוכה : "אלבום דרום" 

 *הכניסה למוזיאון והסיורים המודרכים פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום*  

הפרויקט "אלבום הדרום" כולל ספר ותערוכת ענק המציגה כ – 170  צילומים וטקסטים המספרים את סיפורו של הנגב המערבי, לפני ואחרי ה-7 באוקטובר.    זהו פרויקט חסר תקדים שהתהווה בתגובה לאירועי ה- 7 לאוקטובר, המתאר את ההתמודדות עם המציאות המשברית שאנו נמצאים בה, מנקודת מבטם של 107 צלמים, צלמים הלוחמים בעזה, צלמים תושבי העוטף , צלמי עיתונות ואמני צילום.     

המוזיאון יהיה פתוח בין השעות 10:00-20:00 

סיורים מודרכים ייערכו בשעות 11:00, 13:00, 18:00   


מוזיאון פתח תקווה לאמנות 

רח' ארלוזורוב 30, פתח תקווה

www.petachtikvamuseum.com