אוצרת: ליאור שור 

פתיחה: יום חמישי 17.10.2024 בשעה 20:00
שיח גלריה: יום שישי 1.11.2024 בשעה 12:00

נעילה: יום שבת 9.11.2024

אמת, רישום, 2024, Truth צילום הדר מיץ

הדר מיץ, אמת, רישום, 2024, Truth 

צילום: הדר מיץ


שנת התערוכות בין השמשות: סוף - סף - מוסף

עַל־בְּלִי־מָה היא התערוכה העשירית בשנת התערוכות 2023-2024 אשר נוגעת בטרילוגיה בין השמשות: סוף - סף - מוסף. העת הנוכחית מתאפיינת בתחושה של דחיפות שעלולה להוביל לחד-מימדיות, אולם היא גם מזמנת התייחסות מורכבת ו"מולטי-פוקלית". לא ניתן לדבר על ההווה מבלי להתחשב בעבר ולבנות את העתיד.

סוף: תחושת הסוף הקרב שורה באוויר, הגבולות נחצו, סדרי העולם התהפכו, הנחות שהיו אקסיומות מוטלות כעת בספק, המובן מאליו אינו מובן עוד. מהו טוב ומהו רע? כיצד ניתן להבדיל? המילה "סוף" מסמנת את החלק הגומר, הנקודה בה הדבר חדל להתקיים. 

סף: הסף הוא שער, פתח שחייבים לעבור דרכו במאבק להחזרת המשמעות, הטעם ואמות המידה. כדי להחלים צריך להסכים לשהות במרחב הסיפי, בחורבן ובאי-ידיעה, להסכים לפגוש באובדן, בפשרה ובהשתנות. להתחכך בקצוות, לטעום את האפר. 

מוסף: השהייה בתוך תחושת החידלון, החרדה והאימה מאפשרת, בסופו של דבר, נביטת תקווה. מתוך התבוססות במקומות נמוכים, סדוקים ושבורים, מתוך המחלה, הפרידה, האובדן וקריסת המערכות, נובט זרע שמפיח חיים חדשים בתודעה ובגוף ומסייע באיתור הכוחות הגלומים בהם. 

בתערוכה הזוגית עַל־בְּלִי־מָה מציגות הדר מיץ ויעל קורנשטיין עבודות במדיה מגוונות, כגון רישום ופיסול קרמי קינטי, שנעות בחופשיות במעמקי הלא מודע הקולקטיבי. הביקור בתערוכה מציף נושאים כבדי משקל ומחבר את הצופה לתכנים רגשיים, עמוקים וארכיטיפליים, הנוגעים באירועים אקטואליים, אך גם בזכרונות שצרובים בנו. 

עַל־בְּלִי־מָה , במשמעות "לא כלום, מאום", עוסקת בהתמוטטות. ברגעים שלפניה, אבל גם בבריאה המחודשת מתוך השבר. שתי האמניות מתעניינות, כל אחת בדרכה, בהתבוננות בטבע ובמנגנוניו ובהתחקות אחריהם. הן עסוקות בתנועה מה'טבעי' אל ה'טכנולוגי' ולהיפך. בתקופה זו של משבר ואובדן דרך, פונות האמניות למיתולוגיות וארכיטיפים שונים, כגון: קלפי טארוט, הגולם, האורובורוס והפרפר, הממחישים כולם את הדינמיקה המתמדת של בריאה והתפרקות. בתוך תחושת הבעתה וההצפה הכללית, דימויים אלה מחזיקים עבורנו תקווה, משום שיש בכוחם להעניק לנו פרספקטיבה רחבה יותר על הרגע הנוכחי. 

מגדל, רישום והקרנה על רישום, 2024, צילום הדר מיץ, The Tower

הדר מיץ, מגדל, רישום והקרנה על רישום, 2024, The Tower

 צילום: הדר מיץ


הרישומים של הדר מיץ עוסקים ביחס בין קריסה, הרס והתהוות מחדש, ומשלבים דימויים מעולמות האלכימיה, המיתולוגיה היהודית והטארוט. מיץ מתחילה את עבודותיה בדיאלוג עם בינה מלאכותית, שיוצרת עבורה דימויים שונים. בהמשך היא יוצרת את אותם הדימויים מחדש, הפעם כרישומי עיפרון בתהליך ממושך ועמלני. עבודת "המגדל" שהיא מציגה בתערוכה מהווה מפתח לקריאתה. הרישום, שעל גביו מופיעה לסירוגין הקרנת וידאו, מתייחס לקלף "המגדל הבוער" בטארוט. הבינה המלאכותית עיצבה, בדיאלוג עם מיץ, מגדל נטול שיוך תקופתי או גיאוגרפי. זהו ייצוג של ארכיטיפ אוניברסלי. פרשנויות לקלף זה מזהירות מפני אסון מתקרב שהוא תוצאה של מעשינו ובהתמוטטות של מערכות שהעניקו לנו ביטחון שקרי.  

יעל קורנשטיין מגיעה מתחום הקרמיקה. האובייקטים שיצרה לתערוכה משלבים עבודת פורצלן עדינה עם אלמנטים נוספים. כך, אחת ההצבות, הנדמית כמושבת פרפרים, מכליאה בין מנועים ועבודת תכנות לבין שברים עדינים. דימוי הפרפרים ומשק כנפיהם הופיע אצל קורנשטיין כבר כשהתערוכה נהגתה, ומיאן להעלם גם כשהכל התפרק מסביב. הכנפיים משמיעות צליל פעמונים בחלל הגלריה, כשברקע נשמעים כל העת זמזומי המנועים. הפורצלן שביר, אולם הפרפרים מתעקשים להמשיך ולהשיק את כנפיהם, אוצרים בתוכם את הפוטנציאל לתחייה, לשינוי וצמיחה.   

יעל קורנשטיין, אורבוס, פיסול, פורצלן ולד, קוטר 80 ס״מ, 2024

יעל קורנשטיין, אורבוס, פיסול, פורצלן ולד, קוטר 80 ס״מ, 2024 


על האמניות והאוצרת:
הדר מיץ אמנית רב-תחומית המתמחה ברישום, צילום ומיצב. בוגרת תואר ראשון בהצטיינות באמנות וחינוך ב'מדרשה' ותואר שני בהצטיינות בעיצוב תעשייתי בבצלאל. זכתה בשורה של פרסים ומלגות בגין יצירתה. הציגה תערוכות יחיד בגלריה קיבוץ בארי, בצבע טרי 11 ובית הבאר. השתתפה במבחר תערוכות קבוצתיות בגלריות ומוזיאונים בארץ ובעולם, והתארחה במספר תוכניות שהות־אמן בקנדה, פינלנד ואיסלנד.  

יעל קורנשטיין  אמנית רב תחומית התמחה בקרמיקה ושילובה עם חומרים שונים. בוגרת תואר ראשון בקרמיקה באקדמיה 'בצלאל' (2015 )ובוגרת תואר שני בעיצוב תעשייתי 'בצלאל' (2022). קרמיקאית עצמאית ובעלת סטודיו פעיל ״המחסן״ בו היא מלמדת ויוצרת. הציגה בתערוכות שונות ביניהן שבוע העיצוב בירושלים, תערוכה בגלריית הויטרינה ובגלריית חדר דימויים. 

הדר מיץ, איש נופל, רישום, 2024 , Falling Man צילום: הדר מיץ

הדר מיץ, איש נופל, רישום, 2024 , Falling Man 

צילום: הדר מיץ  


ליאור שור  אמנית חזותית שנעה בין פיסול, מיצב וציור. השתתפה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בארץ ובעולם. בעלת תואר ראשון B.ed בחינוך ובאמנות בתוכנית המצוינים של המדרשה לאמנות, בית ברל (2008). חברת המכון השיתופי לאמנות "אלפרד" (החל מ- 2013) ואוצרת בו תערוכות מפעם לפעם. מטפלת מוסמכת באמנות (MA) מטעם אוניברסיטת לסלי (2014). מייסדת שותפה במיזם "חיות אמנות": קורסים לצפייה באמנות, המשלבים בין טקסטים חזותיים לבין טקסטים מילוליים.



כתובת הגלריה: 
שביל המרץ 6, קריית המלאכה, תל אביב
שעות פתיחה: ד' 10:00-14:00, ה' 20:00-16:00, שישי ושבת 14:00-10:00
https://www.alfredinstitute.org/